|
|
|
|
Τι είναι η Βιώσιμη Κινητικότητα
Ο όρος βιώσιμη κινητικότητα αναφέρεται στις βιώσιμες, άνετες, αποτελεσματικές, ασφαλείς και ευχάριστες μετακινήσεις. Ο όρος στηρίζεται στο βασικό τρίπτυχο: μεταφορά - μετακίνηση - προσβασιμότητα. Συνοδεύεται κατά κανόνα από τον όρο «βιώσιμη» για να υπογραμμιστεί η έμφαση στους βιώσιμους τρόπους μετακίνησης.
Έτσι, η Βιώσιμη Κινητικότητα ταυτίζεται με την αλλαγή στην κυριαρχία του αυτοκινήτου στις πόλεις και προωθεί τα εναλλακτικά μέσα μετακίνησης, όπως το περπάτημα και το ποδήλατο, την υιοθέτηση χαμηλότερων ταχυτήτων στα αστικά κέντρα και την ενίσχυση της δημόσιας συγκοινωνίας.
Έτσι, η Βιώσιμη Κινητικότητα ταυτίζεται με την αλλαγή στην κυριαρχία του αυτοκινήτου στις πόλεις και προωθεί τα εναλλακτικά μέσα μετακίνησης, όπως το περπάτημα και το ποδήλατο, την υιοθέτηση χαμηλότερων ταχυτήτων στα αστικά κέντρα και την ενίσχυση της δημόσιας συγκοινωνίας.
Ο όρος βιώσιμη κινητικότητα αναφέρεται στις βιώσιμες, άνετες, αποτελεσματικές, ασφαλείς και ευχάριστες μετακινήσεις. Ο όρος στηρίζεται στο βασικό τρίπτυχο: μεταφορά - μετακίνηση - προσβασιμότητα. Συνοδεύεται κατά κανόνα από τον όρο «βιώσιμη» για να υπογραμμιστεί η έμφαση στους βιώσιμους τρόπους μετακίνησης.
Έτσι, η Βιώσιμη Κινητικότητα ταυτίζεται με την αλλαγή στην κυριαρχία του αυτοκινήτου στις πόλεις και προωθεί τα εναλλακτικά μέσα μετακίνησης, όπως το περπάτημα και το ποδήλατο, την υιοθέτηση χαμηλότερων ταχυτήτων στα αστικά κέντρα και την ενίσχυση της δημόσιας συγκοινωνίας.
Έτσι, η Βιώσιμη Κινητικότητα ταυτίζεται με την αλλαγή στην κυριαρχία του αυτοκινήτου στις πόλεις και προωθεί τα εναλλακτικά μέσα μετακίνησης, όπως το περπάτημα και το ποδήλατο, την υιοθέτηση χαμηλότερων ταχυτήτων στα αστικά κέντρα και την ενίσχυση της δημόσιας συγκοινωνίας.
Τι είναι το ΣΒΑΚ
Το Σχέδιο Βιώσιμης Αστικής Κινητικότητας (ΣΒΑΚ) είναι ένα στρατηγικό σχέδιο που συντάχθηκε για να ικανοποιήσει τις ανάγκες για την κινητικότητα των ανθρώπων και των επιχειρήσεων στις πόλεις και στα περίχωρά τους, με σκοπό τη βελτίωση της ποιότητας ζωής. Βασίζεται στις υφιστάμενες πρακτικές σχεδιασμού και λαμβάνει υπ' όψιν του τις βασικές αρχές της ενοποίησης, της συμμετοχικής διαδικασίας και της αξιολόγησης.
Το ΣΒΑΚ βασίζεται σε μια ολοκληρωμένη πολιτική προσέγγισης στρατηγικού σχεδιασμού που τείνει να εξασφαλίσει τη συνοχή ανάμεσα στις πολιτικές περιβάλλοντος, κινητικότητας και οικονομικής ανάπτυξης, υποστηρίζοντας παράλληλα τους κανόνες της βιωσιμότητας. Κρίσιμο παράγοντα για την εκπόνηση ενός ΣΒΑΚ αποτελεί η ενοποίηση μεταξύ πολιτικών χρήσεων γης και συγκοινωνιακού σχεδιασμού.
Στο πλαίσιο ανάπτυξης ενός τέτοιου σχεδίου, προσδιορίζονται επίσης οι βασικές παράμετροι που συντελούν στην ανάπτυξη ενός βιώσιμου συστήματος αστικών μεταφορών για κάθε περιοχή παρέμβασης. Αυτές είναι:
Σύμφωνα και με τις Ευρωπαϊκές Οδηγίες, το ΣΒΑΚ διαφέρει από την παραδοσιακή προσέγγιση των έως τώρα μελετών συγκοινωνιακού σχεδιασμού ή/και διαχείρισης κυκλοφορίας και στάθμευσης. Πιο συγκεκριμένα, ένα ΣΒΑΚ:
Το ΣΒΑΚ βασίζεται σε μια ολοκληρωμένη πολιτική προσέγγισης στρατηγικού σχεδιασμού που τείνει να εξασφαλίσει τη συνοχή ανάμεσα στις πολιτικές περιβάλλοντος, κινητικότητας και οικονομικής ανάπτυξης, υποστηρίζοντας παράλληλα τους κανόνες της βιωσιμότητας. Κρίσιμο παράγοντα για την εκπόνηση ενός ΣΒΑΚ αποτελεί η ενοποίηση μεταξύ πολιτικών χρήσεων γης και συγκοινωνιακού σχεδιασμού.
Στο πλαίσιο ανάπτυξης ενός τέτοιου σχεδίου, προσδιορίζονται επίσης οι βασικές παράμετροι που συντελούν στην ανάπτυξη ενός βιώσιμου συστήματος αστικών μεταφορών για κάθε περιοχή παρέμβασης. Αυτές είναι:
- η τοπική κουλτούρα (πρότυπα, αξίες, παραδόσεις)
- οι νόμοι και οι κανονισμοί
- οι κανόνες διακυβέρνησης
- οι διαθέσιμοι πόροι
Σύμφωνα και με τις Ευρωπαϊκές Οδηγίες, το ΣΒΑΚ διαφέρει από την παραδοσιακή προσέγγιση των έως τώρα μελετών συγκοινωνιακού σχεδιασμού ή/και διαχείρισης κυκλοφορίας και στάθμευσης. Πιο συγκεκριμένα, ένα ΣΒΑΚ:
- Επικεντρώνεται και στοχεύει στον άνθρωπο και όχι στην μηχανοκίνητη κυκλοφορία.
- Έχει ως βασικό στόχο τη βελτίωση της προσβασιμότητας και της ποιότητας ζωής, αντί της βελτίωσης της κυκλοφοριακής ικανότητας του οδικού δικτύου και της ταχύτητας των οχημάτων.
- Συνιστά ένα μακροπρόθεσμο σχεδιασμό με όραμα και δομείται στη βάση αυτού, σε αντίθεση με άλλες βραχυπρόθεσμες ή μεσοπρόθεσμες προσεγγίσεις.
- Δίνει έμφαση σε λύσεις που προάγουν το συνδυασμό των υποδομών, των αγορών και των λειτουργιών βάσει λειτουργικών κριτηρίων και δεν επικεντρώνεται μόνο σε ένα από αυτά.
- Στηρίζεται στη συνεχή αξιολόγηση των επιπτώσεων των διαφόρων παρεμβάσεων, μέσω της διαμόρφωσης βέλτιστων πρακτικών (διαδικασία μάθησης και βελτίωσης).
- Βασίζεται στη συμμετοχική διαδικασία όλων των εμπλεκομένων φορέων, καθώς και άλλων άμεσα ενδιαφερομένων οργανισμών και όχι μόνο στη συμμετοχή της εκάστοτε αναθέτουσας αρχής.
Το Σχέδιο Βιώσιμης Αστικής Κινητικότητας (ΣΒΑΚ) είναι ένα στρατηγικό σχέδιο που συντάχθηκε για να ικανοποιήσει τις ανάγκες για την κινητικότητα των ανθρώπων και των επιχειρήσεων στις πόλεις και στα περίχωρά τους, με σκοπό τη βελτίωση της ποιότητας ζωής. Βασίζεται στις υφιστάμενες πρακτικές σχεδιασμού και λαμβάνει υπ' όψιν του τις βασικές αρχές της ενοποίησης, της συμμετοχικής διαδικασίας και της αξιολόγησης.
Το ΣΒΑΚ βασίζεται σε μια ολοκληρωμένη πολιτική προσέγγισης στρατηγικού σχεδιασμού που τείνει να εξασφαλίσει τη συνοχή ανάμεσα στις πολιτικές περιβάλλοντος, κινητικότητας και οικονομικής ανάπτυξης, υποστηρίζοντας παράλληλα τους κανόνες της βιωσιμότητας. Κρίσιμο παράγοντα για την εκπόνηση ενός ΣΒΑΚ αποτελεί η ενοποίηση μεταξύ πολιτικών χρήσεων γης και συγκοινωνιακού σχεδιασμού.
Στο πλαίσιο ανάπτυξης ενός τέτοιου σχεδίου, προσδιορίζονται επίσης οι βασικές παράμετροι που συντελούν στην ανάπτυξη ενός βιώσιμου συστήματος αστικών μεταφορών για κάθε περιοχή παρέμβασης. Αυτές είναι:
Σύμφωνα και με τις Ευρωπαϊκές Οδηγίες, το ΣΒΑΚ διαφέρει από την παραδοσιακή προσέγγιση των έως τώρα μελετών συγκοινωνιακού σχεδιασμού ή/και διαχείρισης κυκλοφορίας και στάθμευσης. Πιο συγκεκριμένα, ένα ΣΒΑΚ:
Το ΣΒΑΚ βασίζεται σε μια ολοκληρωμένη πολιτική προσέγγισης στρατηγικού σχεδιασμού που τείνει να εξασφαλίσει τη συνοχή ανάμεσα στις πολιτικές περιβάλλοντος, κινητικότητας και οικονομικής ανάπτυξης, υποστηρίζοντας παράλληλα τους κανόνες της βιωσιμότητας. Κρίσιμο παράγοντα για την εκπόνηση ενός ΣΒΑΚ αποτελεί η ενοποίηση μεταξύ πολιτικών χρήσεων γης και συγκοινωνιακού σχεδιασμού.
Στο πλαίσιο ανάπτυξης ενός τέτοιου σχεδίου, προσδιορίζονται επίσης οι βασικές παράμετροι που συντελούν στην ανάπτυξη ενός βιώσιμου συστήματος αστικών μεταφορών για κάθε περιοχή παρέμβασης. Αυτές είναι:
- η τοπική κουλτούρα (πρότυπα, αξίες, παραδόσεις)
- οι νόμοι και οι κανονισμοί
- οι κανόνες διακυβέρνησης
- οι διαθέσιμοι πόροι
Σύμφωνα και με τις Ευρωπαϊκές Οδηγίες, το ΣΒΑΚ διαφέρει από την παραδοσιακή προσέγγιση των έως τώρα μελετών συγκοινωνιακού σχεδιασμού ή/και διαχείρισης κυκλοφορίας και στάθμευσης. Πιο συγκεκριμένα, ένα ΣΒΑΚ:
- Επικεντρώνεται και στοχεύει στον άνθρωπο και όχι στην μηχανοκίνητη κυκλοφορία.
- Έχει ως βασικό στόχο τη βελτίωση της προσβασιμότητας και της ποιότητας ζωής, αντί της βελτίωσης της κυκλοφοριακής ικανότητας του οδικού δικτύου και της ταχύτητας των οχημάτων.
- Συνιστά ένα μακροπρόθεσμο σχεδιασμό με όραμα και δομείται στη βάση αυτού, σε αντίθεση με άλλες βραχυπρόθεσμες ή μεσοπρόθεσμες προσεγγίσεις.
- Δίνει έμφαση σε λύσεις που προάγουν το συνδυασμό των υποδομών, των αγορών και των λειτουργιών βάσει λειτουργικών κριτηρίων και δεν επικεντρώνεται μόνο σε ένα από αυτά.
- Στηρίζεται στη συνεχή αξιολόγηση των επιπτώσεων των διαφόρων παρεμβάσεων, μέσω της διαμόρφωσης βέλτιστων πρακτικών (διαδικασία μάθησης και βελτίωσης).
- Βασίζεται στη συμμετοχική διαδικασία όλων των εμπλεκομένων φορέων, καθώς και άλλων άμεσα ενδιαφερομένων οργανισμών και όχι μόνο στη συμμετοχή της εκάστοτε αναθέτουσας αρχής.
Βασικά χαρακτηριστικά ενός ΣΒΑΚ
Η πολιτική βιώσιμης αστικής κινητικότητας, που καλείται κάθε περιοχή να επιλέξει, διαφέρει και διαμορφώνεται ανάλογα με τις ανάγκες, τα χαρακτηριστικά και τις προκλήσεις που δέχεται, αναφορικά με τα προβλήματα κινητικότητας και προσβασιμότητας που παρουσιάζει το σύστημα μεταφορών της. Το ΣΒΑΚ κάθε περιοχής πρέπει να βρίσκεται σε άμεση σχέση με τον πολεοδομικό ή/και χωροταξικό σχεδιασμό της (σε τοπικό-περιφερειακό επίπεδο).
Το ΣΒΑΚ επιδιώκει να δημιουργήσει ένα βιώσιμο σύστημα αστικών μεταφορών, με μακροπρόθεσμο όραμα και συγκεκριμένο πλάνο υλοποίησης, για την επίτευξη τουλάχιστον των ακόλουθων στόχων:
Το ΣΒΑΚ επιδιώκει να δημιουργήσει ένα βιώσιμο σύστημα αστικών μεταφορών, με μακροπρόθεσμο όραμα και συγκεκριμένο πλάνο υλοποίησης, για την επίτευξη τουλάχιστον των ακόλουθων στόχων:
- Εξασφάλιση της προσβασιμότητας που παρέχεται από το δίκτυο μεταφορών σε όλους, ειδικά στους ανθρώπους με αναπηρίες.
- Βελτίωση της οδικής ασφάλειας και της προστασίας όλων.
- Μείωση της ρύπανσης του αέρα, της ηχορύπανσης, των εκπομπών του θερμοκηπίου και της κατανάλωσης ενέργειας.
- Αύξηση της αποδοτικότητας και του λόγου κόστους - αποτελεσματικότητας των μεταφορών, των ανθρώπων και των εμπορευμάτων.
- Συμβολή στην ενίσχυση της ελκυστικότητας και της ποιότητας του αστικού περιβάλλοντος και του αστικού σχεδιασμού.
Η πολιτική βιώσιμης αστικής κινητικότητας, που καλείται κάθε περιοχή να επιλέξει, διαφέρει και διαμορφώνεται ανάλογα με τις ανάγκες, τα χαρακτηριστικά και τις προκλήσεις που δέχεται, αναφορικά με τα προβλήματα κινητικότητας και προσβασιμότητας που παρουσιάζει το σύστημα μεταφορών της. Το ΣΒΑΚ κάθε περιοχής πρέπει να βρίσκεται σε άμεση σχέση με τον πολεοδομικό ή/και χωροταξικό σχεδιασμό της (σε τοπικό-περιφερειακό επίπεδο).
Το ΣΒΑΚ επιδιώκει να δημιουργήσει ένα βιώσιμο σύστημα αστικών μεταφορών, με μακροπρόθεσμο όραμα και συγκεκριμένο πλάνο υλοποίησης, για την επίτευξη τουλάχιστον των ακόλουθων στόχων:
Το ΣΒΑΚ επιδιώκει να δημιουργήσει ένα βιώσιμο σύστημα αστικών μεταφορών, με μακροπρόθεσμο όραμα και συγκεκριμένο πλάνο υλοποίησης, για την επίτευξη τουλάχιστον των ακόλουθων στόχων:
- Εξασφάλιση της προσβασιμότητας που παρέχεται από το δίκτυο μεταφορών σε όλους, ειδικά στους ανθρώπους με αναπηρίες.
- Βελτίωση της οδικής ασφάλειας και της προστασίας όλων.
- Μείωση της ρύπανσης του αέρα, της ηχορύπανσης, των εκπομπών του θερμοκηπίου και της κατανάλωσης ενέργειας.
- Αύξηση της αποδοτικότητας και του λόγου κόστους - αποτελεσματικότητας των μεταφορών, των ανθρώπων και των εμπορευμάτων.
- Συμβολή στην ενίσχυση της ελκυστικότητας και της ποιότητας του αστικού περιβάλλοντος και του αστικού σχεδιασμού.
Διαδικασία εκπόνησης και υλοποίησης ενός ΣΒΑΚ
Σύμφωνα με τις Κατευθυντήριες Οδηγίες για την εκπόνηση και υλοποίηση των ΣΒΑΚ (Guidelines: Developing and Implementing a Sustainable Urban Mobility Plan) του ΕLTIS, τα ΣΒΑΚ υλοποιούνται μέσα από μια διαδικασία συνεχούς βελτίωσης που περιλαμβάνουν στάδια και φάσεις, τα οποία αποτελούν μέρος ενός συνεχούς κύκλου σχεδιασμού. Τα εκπονούμενα ΣΒΑΚ οφείλουν να ακολουθήσουν τη διαδικασία που περιγράφεται στις Ευρωπαϊκές Οδηγίες.
Σύμφωνα με τις Κατευθυντήριες Οδηγίες για την εκπόνηση και υλοποίηση των ΣΒΑΚ (Guidelines: Developing and Implementing a Sustainable Urban Mobility Plan) του ΕLTIS, τα ΣΒΑΚ υλοποιούνται μέσα από μια διαδικασία συνεχούς βελτίωσης που περιλαμβάνουν στάδια και φάσεις, τα οποία αποτελούν μέρος ενός συνεχούς κύκλου σχεδιασμού. Τα εκπονούμενα ΣΒΑΚ οφείλουν να ακολουθήσουν τη διαδικασία που περιγράφεται στις Ευρωπαϊκές Οδηγίες.