|
|
|
|
Στάδια Εξέλιξης των ΣΒΑΚ
Στάδιο 0: Εκκίνηση διαδικασίας – Αρχικές Ενέργειες
Στο στάδιο αυτό πραγματοποιούνται οι απαραίτητες προκαταρκτικές ενέργειες για την εκκίνηση της διαδικασίας εκπόνησης του. Μέρος αυτού του σταδίου αποτελεί η διεξαγωγή της 1η Διαβούλευσης των φορέων συμμετοχής στο ΣΒΑΚ.
Αρχικά, συγκροτείται η Ομάδα Εργασίας του ΣΒΑΚ, η οποία είναι υπεύθυνη για τη συμμετοχή σε οποιαδήποτε δραστηριότητα απαιτείται κατά την οργάνωση και υλοποίησή του.
Η συμμετοχική λήψη αποφάσεων σε μακροσκοπικό πλαίσιο συμβάλει στην σύγκληση των απόψεων, την ικανοποίηση των αναγκών και την αποδοχή των προτεινόμενων μέτρων και στόχων από την κοινωνία. Για το λόγο αυτό, ο συμμετοχικός σχεδιασμός αποτελεί απαραίτητο χαρακτηριστικό κατά τη διαδικασία εκπόνησης ενός ΣΒΑΚ και επιτυγχάνεται με τη συμμετοχή σχετικών φορέων και πολιτών. Βασικός στόχος είναι να προσδιοριστούν εκείνοι οι φορείς με τις αντίστοιχες αρμοδιότητες και ευθύνες στο σύστημα μετακινήσεων της περιοχής μελέτης, αλλά και να διαπιστωθούν οι εμπλεκόμενοι που πρόκειται να επηρεαστούν σημαντικά από προτεινόμενες στο ΣΒΑΚ αλλαγές ή παρεμβάσεις.
Αρχικά, συγκροτείται η Ομάδα Εργασίας του ΣΒΑΚ, η οποία είναι υπεύθυνη για τη συμμετοχή σε οποιαδήποτε δραστηριότητα απαιτείται κατά την οργάνωση και υλοποίησή του.
Η συμμετοχική λήψη αποφάσεων σε μακροσκοπικό πλαίσιο συμβάλει στην σύγκληση των απόψεων, την ικανοποίηση των αναγκών και την αποδοχή των προτεινόμενων μέτρων και στόχων από την κοινωνία. Για το λόγο αυτό, ο συμμετοχικός σχεδιασμός αποτελεί απαραίτητο χαρακτηριστικό κατά τη διαδικασία εκπόνησης ενός ΣΒΑΚ και επιτυγχάνεται με τη συμμετοχή σχετικών φορέων και πολιτών. Βασικός στόχος είναι να προσδιοριστούν εκείνοι οι φορείς με τις αντίστοιχες αρμοδιότητες και ευθύνες στο σύστημα μετακινήσεων της περιοχής μελέτης, αλλά και να διαπιστωθούν οι εμπλεκόμενοι που πρόκειται να επηρεαστούν σημαντικά από προτεινόμενες στο ΣΒΑΚ αλλαγές ή παρεμβάσεις.
Στο στάδιο αυτό πραγματοποιούνται οι απαραίτητες προκαταρκτικές ενέργειες για την εκκίνηση της διαδικασίας εκπόνησης του. Μέρος αυτού του σταδίου αποτελεί η διεξαγωγή της 1η Διαβούλευσης των φορέων συμμετοχής στο ΣΒΑΚ.
Αρχικά, συγκροτείται η Ομάδα Εργασίας του ΣΒΑΚ, η οποία είναι υπεύθυνη για τη συμμετοχή σε οποιαδήποτε δραστηριότητα απαιτείται κατά την οργάνωση και υλοποίησή του.
Η συμμετοχική λήψη αποφάσεων σε μακροσκοπικό πλαίσιο συμβάλει στην σύγκληση των απόψεων, την ικανοποίηση των αναγκών και την αποδοχή των προτεινόμενων μέτρων και στόχων από την κοινωνία. Για το λόγο αυτό, ο συμμετοχικός σχεδιασμός αποτελεί απαραίτητο χαρακτηριστικό κατά τη διαδικασία εκπόνησης ενός ΣΒΑΚ και επιτυγχάνεται με τη συμμετοχή σχετικών φορέων και πολιτών. Βασικός στόχος είναι να προσδιοριστούν εκείνοι οι φορείς με τις αντίστοιχες αρμοδιότητες και ευθύνες στο σύστημα μετακινήσεων της περιοχής μελέτης, αλλά και να διαπιστωθούν οι εμπλεκόμενοι που πρόκειται να επηρεαστούν σημαντικά από προτεινόμενες στο ΣΒΑΚ αλλαγές ή παρεμβάσεις.
Αρχικά, συγκροτείται η Ομάδα Εργασίας του ΣΒΑΚ, η οποία είναι υπεύθυνη για τη συμμετοχή σε οποιαδήποτε δραστηριότητα απαιτείται κατά την οργάνωση και υλοποίησή του.
Η συμμετοχική λήψη αποφάσεων σε μακροσκοπικό πλαίσιο συμβάλει στην σύγκληση των απόψεων, την ικανοποίηση των αναγκών και την αποδοχή των προτεινόμενων μέτρων και στόχων από την κοινωνία. Για το λόγο αυτό, ο συμμετοχικός σχεδιασμός αποτελεί απαραίτητο χαρακτηριστικό κατά τη διαδικασία εκπόνησης ενός ΣΒΑΚ και επιτυγχάνεται με τη συμμετοχή σχετικών φορέων και πολιτών. Βασικός στόχος είναι να προσδιοριστούν εκείνοι οι φορείς με τις αντίστοιχες αρμοδιότητες και ευθύνες στο σύστημα μετακινήσεων της περιοχής μελέτης, αλλά και να διαπιστωθούν οι εμπλεκόμενοι που πρόκειται να επηρεαστούν σημαντικά από προτεινόμενες στο ΣΒΑΚ αλλαγές ή παρεμβάσεις.
Στάδιο 1: Καθορισμός της διαδικασίας ανάπτυξης του σχεδίου, του χρονοδιαγράμματος και της συμμετοχής των εμπλεκόμενων μερών και πολιτών
Η Στρατηγική Συμμετοχικού Σχεδιασμού θεωρείται αναπόσπαστο στοιχείο στη διαδικασία εκπόνησης των ΣΒΑΚ. Ο παρακάτω Πίνακας περιλαμβάνει ένα σύνολο ενδεικτικών στοιχείων που μπορούν να δομήσουν μια αποτελεσματική Στρατηγική Συμμετοχικού Σχεδιασμού για τα ΣΒΑΚ.
Η Στρατηγική Συμμετοχικού Σχεδιασμού θεωρείται αναπόσπαστο στοιχείο στη διαδικασία εκπόνησης των ΣΒΑΚ. Ο παρακάτω Πίνακας περιλαμβάνει ένα σύνολο ενδεικτικών στοιχείων που μπορούν να δομήσουν μια αποτελεσματική Στρατηγική Συμμετοχικού Σχεδιασμού για τα ΣΒΑΚ.
Το Σχέδιο συντονισμού, επικοινωνίας και διαβούλευσης εμπλεκόμενων φορέων αποσκοπεί στη συγκρότηση ενός σχεδίου για το συντονισμό των εμπλεκόμενων φορέων στη διαδικασία εκπόνησης του ΣΒΑΚ με την ανάπτυξη των απαραίτητων δομών επικοινωνίας μεταξύ τους.
Ο αποτελεσματικός συντονισμός των εμπλεκόμενων φορέων, με τον καθορισμό του πλάνου επικοινωνίας, του κανονισμού λειτουργίας των φορέων και την οριστικοποίηση των φορέων και των ομάδων πολιτών που θα συμμετάσχουν στις διαδικασίες διαβούλευσης, συμβάλλει στην αποφυγή καθυστερήσεων και στη βελτιστοποίηση των διαδικασιών διαβούλευσης, οι οποίες έχουν κεντρικό ρόλο στη διαδικασία εκπόνησης του ΣΒΑΚ.
Η Στρατηγική του Συμμετοχικού Σχεδιασμού περιλαμβάνει και το εξειδικευμένο πλάνο εμπλοκής των συμμετεχόντων. Το εν λόγω πλάνο, που διαμορφώθηκε από την Ομάδα Εργασίας του ΣΒΑΚ, περιγράφει τη χρονική περίοδο, τον τρόπο και το βαθμό εμπλοκής κάθε συμμετέχοντα στη διαδικασία σχεδιασμού.
Ο αποτελεσματικός συντονισμός των εμπλεκόμενων φορέων, με τον καθορισμό του πλάνου επικοινωνίας, του κανονισμού λειτουργίας των φορέων και την οριστικοποίηση των φορέων και των ομάδων πολιτών που θα συμμετάσχουν στις διαδικασίες διαβούλευσης, συμβάλλει στην αποφυγή καθυστερήσεων και στη βελτιστοποίηση των διαδικασιών διαβούλευσης, οι οποίες έχουν κεντρικό ρόλο στη διαδικασία εκπόνησης του ΣΒΑΚ.
Η Στρατηγική του Συμμετοχικού Σχεδιασμού περιλαμβάνει και το εξειδικευμένο πλάνο εμπλοκής των συμμετεχόντων. Το εν λόγω πλάνο, που διαμορφώθηκε από την Ομάδα Εργασίας του ΣΒΑΚ, περιγράφει τη χρονική περίοδο, τον τρόπο και το βαθμό εμπλοκής κάθε συμμετέχοντα στη διαδικασία σχεδιασμού.
Το Σχέδιο συντονισμού, επικοινωνίας και διαβούλευσης εμπλεκόμενων φορέων αποσκοπεί στη συγκρότηση ενός σχεδίου για το συντονισμό των εμπλεκόμενων φορέων στη διαδικασία εκπόνησης του ΣΒΑΚ με την ανάπτυξη των απαραίτητων δομών επικοινωνίας μεταξύ τους.
Ο αποτελεσματικός συντονισμός των εμπλεκόμενων φορέων, με τον καθορισμό του πλάνου επικοινωνίας, του κανονισμού λειτουργίας των φορέων και την οριστικοποίηση των φορέων και των ομάδων πολιτών που θα συμμετάσχουν στις διαδικασίες διαβούλευσης, συμβάλλει στην αποφυγή καθυστερήσεων και στη βελτιστοποίηση των διαδικασιών διαβούλευσης, οι οποίες έχουν κεντρικό ρόλο στη διαδικασία εκπόνησης του ΣΒΑΚ.
Η Στρατηγική του Συμμετοχικού Σχεδιασμού περιλαμβάνει και το εξειδικευμένο πλάνο εμπλοκής των συμμετεχόντων. Το εν λόγω πλάνο, που διαμορφώθηκε από την Ομάδα Εργασίας του ΣΒΑΚ, περιγράφει τη χρονική περίοδο, τον τρόπο και το βαθμό εμπλοκής κάθε συμμετέχοντα στη διαδικασία σχεδιασμού.
Ο αποτελεσματικός συντονισμός των εμπλεκόμενων φορέων, με τον καθορισμό του πλάνου επικοινωνίας, του κανονισμού λειτουργίας των φορέων και την οριστικοποίηση των φορέων και των ομάδων πολιτών που θα συμμετάσχουν στις διαδικασίες διαβούλευσης, συμβάλλει στην αποφυγή καθυστερήσεων και στη βελτιστοποίηση των διαδικασιών διαβούλευσης, οι οποίες έχουν κεντρικό ρόλο στη διαδικασία εκπόνησης του ΣΒΑΚ.
Η Στρατηγική του Συμμετοχικού Σχεδιασμού περιλαμβάνει και το εξειδικευμένο πλάνο εμπλοκής των συμμετεχόντων. Το εν λόγω πλάνο, που διαμορφώθηκε από την Ομάδα Εργασίας του ΣΒΑΚ, περιγράφει τη χρονική περίοδο, τον τρόπο και το βαθμό εμπλοκής κάθε συμμετέχοντα στη διαδικασία σχεδιασμού.
Στάδιο 2: Ανάλυση υφιστάμενης κατάστασης
Σε αυτό το στάδιο αποτυπώνονται τα προβλήματα της πόλης αναφορικά με την κινητικότητα επιβατών και εμπορευμάτων, αλλά και οι προς ανάδειξη ευκαιρίες. Μέσω ποσοτικοποιημένης ανασκόπησης συγκεκριμένων δεικτών παρέχεται η εικόνα της υφιστάμενης κατάστασης και αντίστοιχα μετράται η πρόοδος κατά την ολοκλήρωση του Σχεδίου.
Για την πλέον ρεαλιστική αποτύπωση της υφιστάμενης κατάστασης είναι ιδιαίτερα σημαντική η συμμετοχή των πολιτών, ώστε να γίνουν κατανοητά τα προβλήματα και να προσδιοριστούν οι ανάγκες κινητικότητας. Ο τρόπος συμμετοχής μπορεί να γίνει εναλλακτικά με δύο τρόπους. Είτε απαντώντας στο ερωτηματολόγιο, είτε με επισήμανση στο χάρτη σημείων και διαδρομών στην πόλη με τα προβλήματα που εντοπίζονται ή τις ευκαιρίες που αναδεικνύονται.
Για την πλέον ρεαλιστική αποτύπωση της υφιστάμενης κατάστασης είναι ιδιαίτερα σημαντική η συμμετοχή των πολιτών, ώστε να γίνουν κατανοητά τα προβλήματα και να προσδιοριστούν οι ανάγκες κινητικότητας. Ο τρόπος συμμετοχής μπορεί να γίνει εναλλακτικά με δύο τρόπους. Είτε απαντώντας στο ερωτηματολόγιο, είτε με επισήμανση στο χάρτη σημείων και διαδρομών στην πόλη με τα προβλήματα που εντοπίζονται ή τις ευκαιρίες που αναδεικνύονται.
Σε αυτό το στάδιο αποτυπώνονται τα προβλήματα της πόλης αναφορικά με την κινητικότητα επιβατών και εμπορευμάτων, αλλά και οι προς ανάδειξη ευκαιρίες. Μέσω ποσοτικοποιημένης ανασκόπησης συγκεκριμένων δεικτών παρέχεται η εικόνα της υφιστάμενης κατάστασης και αντίστοιχα μετράται η πρόοδος κατά την ολοκλήρωση του Σχεδίου.
Για την πλέον ρεαλιστική αποτύπωση της υφιστάμενης κατάστασης είναι ιδιαίτερα σημαντική η συμμετοχή των πολιτών, ώστε να γίνουν κατανοητά τα προβλήματα και να προσδιοριστούν οι ανάγκες κινητικότητας. Ο τρόπος συμμετοχής μπορεί να γίνει εναλλακτικά με δύο τρόπους. Είτε απαντώντας στο ερωτηματολόγιο, είτε με επισήμανση στο χάρτη σημείων και διαδρομών στην πόλη με τα προβλήματα που εντοπίζονται ή τις ευκαιρίες που αναδεικνύονται.
Για την πλέον ρεαλιστική αποτύπωση της υφιστάμενης κατάστασης είναι ιδιαίτερα σημαντική η συμμετοχή των πολιτών, ώστε να γίνουν κατανοητά τα προβλήματα και να προσδιοριστούν οι ανάγκες κινητικότητας. Ο τρόπος συμμετοχής μπορεί να γίνει εναλλακτικά με δύο τρόπους. Είτε απαντώντας στο ερωτηματολόγιο, είτε με επισήμανση στο χάρτη σημείων και διαδρομών στην πόλη με τα προβλήματα που εντοπίζονται ή τις ευκαιρίες που αναδεικνύονται.
Στάδιο 3: Ανάπτυξη κοινού οράματος, προτεραιοτήτων και προσδιορισμός στόχων
Βασικό βήμα στη διαδικασία ανάπτυξης του κοινού οράματος αποτελεί ο προσδιορισμός των περισσότερο συναφών, σε θέματα κινητικότητας και αστικής και κοινωνικής ανάπτυξης, φορέων. Τα επόμενα βήματα περιλαμβάνουν την αξιοποίηση βασικών στοιχείων από ισχύοντα στρατηγικά σχέδια και μελέτες υπερκείμενου σχεδιασμού (επίπεδο Περιφέρειας, Εθνικό, Ευρωπαϊκής Ένωσης), αλλά και σε επίπεδο Δήμου καθώς και την αξιοποίηση των αποτελεσμάτων των προηγούμενων φάσεων Συμμετοχικού Σχεδιασμού.
Βασικό βήμα στη διαδικασία ανάπτυξης του κοινού οράματος αποτελεί ο προσδιορισμός των περισσότερο συναφών, σε θέματα κινητικότητας και αστικής και κοινωνικής ανάπτυξης, φορέων. Τα επόμενα βήματα περιλαμβάνουν την αξιοποίηση βασικών στοιχείων από ισχύοντα στρατηγικά σχέδια και μελέτες υπερκείμενου σχεδιασμού (επίπεδο Περιφέρειας, Εθνικό, Ευρωπαϊκής Ένωσης), αλλά και σε επίπεδο Δήμου καθώς και την αξιοποίηση των αποτελεσμάτων των προηγούμενων φάσεων Συμμετοχικού Σχεδιασμού.
Στάδιο 4: Ανάπτυξη και αξιολόγηση πακέτου μέτρων
Στο συγκεκριμένο στάδιο γίνεται ο προσδιορισμός δέσμης μέτρων, μέσω της υλοποίησης των οποίων ικανοποιούνται οι έξυπνοι στόχοι του ΣΒΑΚ και το όραμα για την κινητικότητα στο Δήμο.
Διαμορφώνονται εναλλακτικά σενάρια διαχείρισης της βιώσιμης κινητικότητας, τα οποία περιλαμβάνουν συγκεκριμένα μέτρα ή/και δέσμες μέτρων διαχείρισης της κινητικότητας, λαμβάνοντας υπόψη τις μεταξύ τους συνέργειες με στόχο τη βελτίωση του παρεχόμενου επιπέδου εξυπηρέτησης των χρηστών του δικτύου (πεζών, ποδηλατιστών, ΑΜεΑ, κ.ά.), καθώς και στη σωστή λειτουργία και εξυπηρέτηση των Μέσων Μαζικής Μεταφοράς, σύμφωνα πάντα με το όραμα κινητικότητας, τις αρχές και τους στόχους που έχουν διαμορφωθεί και εγκριθεί.
Διαμορφώνονται εναλλακτικά σενάρια διαχείρισης της βιώσιμης κινητικότητας, τα οποία περιλαμβάνουν συγκεκριμένα μέτρα ή/και δέσμες μέτρων διαχείρισης της κινητικότητας, λαμβάνοντας υπόψη τις μεταξύ τους συνέργειες με στόχο τη βελτίωση του παρεχόμενου επιπέδου εξυπηρέτησης των χρηστών του δικτύου (πεζών, ποδηλατιστών, ΑΜεΑ, κ.ά.), καθώς και στη σωστή λειτουργία και εξυπηρέτηση των Μέσων Μαζικής Μεταφοράς, σύμφωνα πάντα με το όραμα κινητικότητας, τις αρχές και τους στόχους που έχουν διαμορφωθεί και εγκριθεί.
Στο συγκεκριμένο στάδιο γίνεται ο προσδιορισμός δέσμης μέτρων, μέσω της υλοποίησης των οποίων ικανοποιούνται οι έξυπνοι στόχοι του ΣΒΑΚ και το όραμα για την κινητικότητα στο Δήμο.
Διαμορφώνονται εναλλακτικά σενάρια διαχείρισης της βιώσιμης κινητικότητας, τα οποία περιλαμβάνουν συγκεκριμένα μέτρα ή/και δέσμες μέτρων διαχείρισης της κινητικότητας, λαμβάνοντας υπόψη τις μεταξύ τους συνέργειες με στόχο τη βελτίωση του παρεχόμενου επιπέδου εξυπηρέτησης των χρηστών του δικτύου (πεζών, ποδηλατιστών, ΑΜεΑ, κ.ά.), καθώς και στη σωστή λειτουργία και εξυπηρέτηση των Μέσων Μαζικής Μεταφοράς, σύμφωνα πάντα με το όραμα κινητικότητας, τις αρχές και τους στόχους που έχουν διαμορφωθεί και εγκριθεί.
Διαμορφώνονται εναλλακτικά σενάρια διαχείρισης της βιώσιμης κινητικότητας, τα οποία περιλαμβάνουν συγκεκριμένα μέτρα ή/και δέσμες μέτρων διαχείρισης της κινητικότητας, λαμβάνοντας υπόψη τις μεταξύ τους συνέργειες με στόχο τη βελτίωση του παρεχόμενου επιπέδου εξυπηρέτησης των χρηστών του δικτύου (πεζών, ποδηλατιστών, ΑΜεΑ, κ.ά.), καθώς και στη σωστή λειτουργία και εξυπηρέτηση των Μέσων Μαζικής Μεταφοράς, σύμφωνα πάντα με το όραμα κινητικότητας, τις αρχές και τους στόχους που έχουν διαμορφωθεί και εγκριθεί.
Στάδιο 5: Κατάρτιση και υποβολή σχεδίου δράσης
Βάσει των συμπερασμάτων της διαβούλευσης με τους εμπλεκόμενους φορείς, σχετικά με τις αρμοδιότητες και τις πηγές χρηματοδότησης, εκπονείται σχέδιο δράσης και προϋπολογισμού, με λεπτομερή σύνοψη των μέτρων, των προτεραιοτήτων και των χρονοδιαγραμμάτων υλοποίησης, ως προϋποθέσεις για την ομαλή εφαρμογή τους. Ευρεία συμφωνία από τους αρμόδιους λήψης αποφάσεων και τους εμπλεκόμενους φορείς είναι απαιτητή για το τελικό σχέδιο.
Βάσει των συμπερασμάτων της διαβούλευσης με τους εμπλεκόμενους φορείς, σχετικά με τις αρμοδιότητες και τις πηγές χρηματοδότησης, εκπονείται σχέδιο δράσης και προϋπολογισμού, με λεπτομερή σύνοψη των μέτρων, των προτεραιοτήτων και των χρονοδιαγραμμάτων υλοποίησης, ως προϋποθέσεις για την ομαλή εφαρμογή τους. Ευρεία συμφωνία από τους αρμόδιους λήψης αποφάσεων και τους εμπλεκόμενους φορείς είναι απαιτητή για το τελικό σχέδιο.